Pages

Tuesday, November 25, 2014

Tonton Wayang The Hunger Games:Mockingjay Part 1

          Terus terang cakap aku dah lama tak tengok wayang.Wayang last aku tengok adalah Guardian of the Galaxy 2 bulan lepas gitu.Itupun nasib baik adik bongsu ada.Boleh la ajak teman.Ni tak ada siapa nak jadi peneman tengok wayang.Kalau nak tengok wayang,jauh sikitlah nak kena membawa diri.Kena pergi Village Mall atau Amanjaya Mall.Harapnya cepatlah panggung wayang dekat Central Square tu beroperasi.So boleh jalan kaki je kalau nak tengok wayang.

          Sebenarnya hari Jumaat lepas dapat panggilan telefon daripada Kery.Dia datang atas urusan kerja kat Penang.Petang tu dia tak ada apa-apa aktiviti.Terus ajak dia datang Sg Petani.Pelik sangat bila dia cakap Penang-Sp tu jauh mcm 2-3 jam.Ehhhhh rasa macam nak buka peta je kat dia.Dekat jelah.Dengan kemahiran pemanduan dia,lagilah kejap je nak sampai.Masa tu tak rancang langsung apa kami nak buat bila jumpa nanti.

          Lepas ambil aku dekat rumah,jemput Amin pulak.Kami bertiga ja.Itupun dalam van asyik gelak.Bila duduk dengan Kery dan Amin,memang gelak je.Cakap sikit gelak,cakap sikit gelak.Senaman rahang sungguh petang tu.Kita bawa Kery makan western food kat Big Mouth.Sebab Kery tak makan lagi daripada tengahari.Sambil makan pun dok gelak-gelak.Dah la suara memasing memang kuat.Rasanya orang sekeliling dengar je topik perbualan kami.Patutlah dipandang-pandang.Hehehehe..

          Lepas dah makan, xtau nak buat apa.Oklah kita singgah Amanjaya Mall.Kalau ada movie best,kita tengok.Sampai je kat depan panggung tu tengok skrin filem The Hunger Games:Mockingjay Part 1 dah mula pukul 8 malam.Jam kami masa tu 8.10 malam.Pedulikan terlepas 10 minit,berdesup beli tiket dan berlari masuk panggung.Nak masuk pun sempat lagi kami gelak-gelak.Bila dah duduk dekat kerusi,mengah berlari.Ok now fokus tengok cerita.

          Terus-terang cakap ini merupakan filem pertama The Hunger Games yang aku tengok.Sebelum ni tak pernah pun nak tengok.Itu yang Kery cerita sedikit pasal kisah sebelum tu daripada filem sebelumnya.Barulah aku tak keliru tengok filem tu.Pendapat aku cerita tu dikembangkan dengan baik.Walaupun aku tak pernah tengok filem-filem dalam siri berkenaan sebelum ini dan hanya bergantung dengan serba sedikit cerita daripada Kery,dapat juga menghayati dan memahami perjalanan cerita.Cerita-cerita seperti ini selalu buat aku teruja dengan teknologi yang mereka gunakan.Selalunya aku akan fikir macam mana mereka buat sesuatu adegan tu dengan baik.Adegan pertarungan dan pertempuran tu nampak hidup sangat.Berapa ramai pelakon yang digunakan untuk menjayakan sesebuah filem macam ni.Dan walaupun pelakon itu hanyalah pelakon tambahan yang hanya muncul dalam satu dua adegan, tapi lakonan mereka tak nampak kaku.Dialog dilafaz dengan baik.Ekspresi muka tu pun nampak semula jadi.

          Aku sangat suka bila Katniss nyanyi lagu The Hanging Tree.Terus rasa jatuh cinta.Masa tengok wayang tu,siap kaki ni ikut rentak lagu yang dinyanyikan Katniss.Melekat sungguh lagu tu dalam otak.Balik rumah terus cari.Eh syok la lagu tu.Esok pagi bangun aku hum lagu tu.Kemain penangan lagu tu.Terus rasa kenapalah dulu aku tak tengok filem ni.Terlepas 2 bahagian awal filem tu.Aku tengok Amin dengan Kery sangat enjoy filem tu.Tapi Kery lagi best.Aku rasa dia macam tengok cerita lawak pulak.Dia gelak bila tengok Katniss kena cekik dengan...eh tak boleh cerita nanti korang tak rasa teruja pulak nak tengok.Nak tau korang kena beli tiket dan tengok.

          Sekarang kena sabar tunggu Part 2 pulak.Apa akan jadi seterusnya?Atau patut beli bukunya?

         * Jangan lupa untuk singgah jamu mata tengok shawl labuh daripada Sisters2Sisters di sini.Andai kata ada yang mahu memilikinya,bolehlah berhubung dengan talian yang tertera.

No comments:

Post a Comment