Pages

Monday, August 31, 2009

bukan sekadar laungan MERDEKA

Alhamdulillah,hari ini 31 0g0s 2009 merupakan ulangtahun ke 52 kemerdekaan Malaysia, tanah air tercinta.Dimana bumi ku berpijak, disitulah langit sentiasa kujunjung dibumi pertiwi ini.Aku bangga jadi anak Malaysia sebab aku berpeluang menikmati kenikmatan hidup ini dengan sebaiknya.Aku antara insan bertuah kan?
Walau bagaimanapun, aku rasa kemerdekaan kali ini kurang terasa semangatnya.Mungkin sebab ramai yang cakap semua orang menghormati bulan Ramadhan.Owh baguslah kalau begitu tapi yang buat aku hairan tu kenapa banyak je shopping complex yang aku singgah sejak kebelakangan ini telah memutarkan lagu-lagu raya?Aku tak dengar pun lagu-lagu patriotik.Malah hiasan bertemakan kemerdekaan pun kurang.Yang menang ialah hiasan sambutan raya.Adoii..kan raya tu lambat lagi?Patutlah tahun ni kurang Jalur Gemilang dikibarkan.Sangat sedih aku rasa.
Pagi tadi pas sembahyang subuh, aku decide tak ank tidur sebab nak menonton citer LAST FRIENDS aku yang tinggal beberapa episod jer lagi.Hehe..adakah begini cara aku sambut merdeka?Baguslah juga daripada setengah orang yang sambut merdeka dengan cara yang pada aku tak macam orang dah merdeka yang hidup di zaman moden pun.
Aku on Facebook jap and post 1 shoutout.Tah napa tangan aku ligat nak tulis camtu tanpa nokhtah atau pun terganggu ketika aku menaip.Idea itu keluar dnegan sendirinya dan jari jemari aku menari-nari di atas keybod ni.Aku hanya nak korang baca pe yang aku post.Lepas tu terpulanglah dekat korang nak melakukan sesuatu atau menjadikan apa yang aku tulis itu sebagai bahan bacaan biasa sahaja.Aku sendiri pun tahu aku belum cukup sempurna!Sekurang-kurangnya aku sentiasa sedar diri..

penghayatan kemerdekaan itu skopnya lebih besar..bukan sekadar melaungkan merdeka,menyanyikan lagu-lagu patriotik,mengibarkan bendera Malaysia..tanyalah diri sendiri merdekakah kita sebenarnya jika masih memiliki mentaliti kelas ketiga,peradaban timur yang kian terkubur,budaya bangsa dipinggir jauh,kehidupan barat disanjung hebat,hasad dengki kuasai diri?

No comments:

Post a Comment