Pages

Tuesday, September 22, 2009

semua yang terjadi sempena AIDILFITRI

alhamdulilah..hari ni dah masuk hari ketiga semua umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri bagi tahun 2009.aku juga bersyukur kerana dapat menjalankan ibadah puasa dengan baik tahun ini.hahha..biarlah aku dan teman-teman rapat sahaja tahu sebabnya yer.yang len diam2 sudah.tp bile nk menjelang raya ni banyak la pulak perkara-perkara yang terjadi dalam hidup.ada yang membuatkan aku ketawa dan tak kurang juga buat ati aku tersentuh.so ak rasa baik ak listkan je supaya senang nak baca kan

1.Malam ari raya-aku,mama n kakcik g umah tok&wan sebab nak amek ketupat yang tok buat.every year memang tok yang masak ketupat.so masa ak pegi tu, family pakLang aku dah ada la..yg kurang best sebab tengok makLang ak kurang sihat sket.mulut dia cam bengkak tp aku dah perasan mulut makcik ak ble dia cakap cam senget sket.sian makLang..yg kelakar bile pakLang aku dah masuk dapur join meeting anak-beranak.terus semau orang gelak tak henti-henti.tu la pakLang aku.dok gelak punya pasal sampai takde sorang pon perasan gas tok dok masak rendang dah habis.pe ag tok pon mengeluarkan la ayat "punya ramai orang dalam dapur ni, takdak sorang pon sedar gas habeh.nasib baik pakLang hang nak makan rendang."hahaha...sorry tok..satu keje lak aku dok tolong tok menukar tong gas tu.pakLang aku lantas berkata "senang betul bile dah ada anak2 buah yang dah besar2 ni.tak payah dah tolong tukar."

2.Malam ari raya-ni kire part aku tidur laa..sebelum nak tidur aku memang teringat sangat kenangan beraya ngan kawan-kawan aku time muda dulu.tahun ni sekali lagi aku tak dapat nak meraikan hari raya dengan kembar aku cik Nani yang dah pulang ke UK last week.sebab dok ingat kat dia sangat aku sampai mimpi malam tu yang kami beremapt which is aku, najib,nani n dayang pi membeli belah persiapan raya sama2.aku n najib sempat la potong rambut n nani n dayang dok bagi opinion tentang hair cut kami.haihh..rindu betoi kat nani nih..

3.Hari raya pertama-well..dah raya dah.kali ni best sebab abg long aku ada sama.tahun lepas dia kena keje.tahun ni siap amek gambar keluarga ramai-ramai lagi.pastu kami bergerak ke rumah tok&wan dan beraya disana.skali ag aku sedih tengok makLang aku semkain tak sihat.semua orang sangat concern.dapur tu dah sesak sebab semua nak duduk akt dapur tolong makLang.kakcik siap blend epal hijau.tok wat air asam keping.pakLang?hurm..dok mengusik makLang aku.haihh..memang susah la makLang nak telan kalu kena kacau ngan pakLang aku ni.sampai mama kena hadang lak.ramai gak datang beraya kat uamh tok&wan..pakJang,makJang & haziq br nak balik petang ni sebab raya kat KL dulu.

4.Hari raya pertama-now dah ada kt umah Latun lak.Latun is my aunt and also my father's eldest sister.penuh ruamh Latun nagn adik-beradik.sejak arwah nani (nenek) meninggal rasanya kami selalu beraya kat rumah Latun je.tahun ini plak husband Latun yang kami semua panggil Bapak passed away last March.rasa lain plak..anyway Latun masak nasi tomato,ayam masak merah,daging masak itam n acar timun.Latun sendiri masak ok!takde order2..dah setel makan..kami lepak2 je kat rumah Latun sebab masing-masing kekenyangan..dalam kul 4 kami semua beransur balik rumah masing-masing

5.Hari raya pertama-ni pon part tidur gak.skali lagi ak bermimpi tentang sahabat baik ak Nani.kali ni lebih hebat.ak mimpi Nani call aku dari UK.tapi di alam nyata aku siap pegang handphone and letak kat telinga dan seolah-olah aku memang bersembang dengan Nani.owh God..i really miss my dear best girl!!!i want to fly to her..bring me to her..this feeling cant be deny anymore...nani...aku rindu hang!!!

6.Hari raya kedua-today ala2 open house lak umah aku.mama dah masak seperiuk tomyam yang akan dimakan bersama bihun.then semalam bapak dah order banyak giler roti jala.waktu tengahari takde snagat orang yang datang.tapi start kul 3 tu dah ramai.bermula ngan kawan-kawan abang long then family tokcik,pakLong Zin & makLong Zuraida,pakJang Pun & makjang Mira..penuh meriah rumah aku bila pakJang,makJang & haziq pun ada kat umah gak.pesta makan-makan bermula..baru je setel basuh pinggan family sedara yang len lak datang.makan-makan lagi!!!

No comments:

Post a Comment