Pages

Wednesday, February 17, 2010

Teman ketawa+menangis=Wana




















Umpama permata
Aku menghargai dia
Melindunginya dengan sepenuh kasih sayangku...

Umpama mutiara
Aku menyayanginya
Memerhati dari jauh kerana jarak yang tercipta...

Tiada ganti, dia hanya satu..
Ketawaku, senduku dia disisi...

SYAZWANA SAMSI, SAYA RINDU DAN SAYANG KAMU!


Sewaktu pertama kali menetap di asrama semasa program Diploma in Accountancy, si kecil ini adalah rakan sebilikku bersama 4 yang lain.Berasal daripada Bentong, Pahang dan merupakan anak ke 3 daripada 5 beradik.Jangan terpedaya denagn saiz tubuhnya kerana dia mempunyai semangat yang lebih kuat dariapda saya walaupun saya lebih besar daripadanya.Suara dia pun boleh menggegarkan anda.Bukan sebab terlampau kuat, tapi kalau dia dah menjerit, bingit jadinya.Mangsa selalu kena jerit denagn Wana ialah Sha (rakan sebilik selama 3 semester) Hehehe..

Wana, itulah panggilan saya pada rakan,teman, si kecik kesayangan serta kakak (walaupun lahir tahun yang sama dia lahir dulu daripada saya).Sepanjang 5 semester tinggal di asrama, saya dan dia menjadi rakan sebilik selama 4 semester.Semasa semester 2, kami dipisahkan sementara sahaja sebelum kembali bersama daripada semester 3 hingga 5 dengan menggunakan kuasa rayuan kepada warden tersayang.

Mendengar kisah kehidupannya menjadikan saya sangat kagum dengan ketabahan dia.Dia kehilangan ayah ketika bakal menghadapi PMR (kalau tak salah laaa..),hidup berdikari di asrama semenjak usia kecil lagi (maka tidak hairanlah dia biasa dengan kehidupan asrama), serta beberapa cerita kehidupan yang sering kami kongsi bersama.Ada kalanya kami ketawa ketika bercerita kisah silam dan seringkali aku terusik dengan kisahnya.

Takkan aku lupa sewaktu menyambut hari lahirnya yang ke 19.Teruk dia kena buli denagn kawan-kawan sampai kena siram dengan air bancuhan istimewa.Lucu jika diingatkan kembali namun itulah saat berharga.Kemudian saat-saat dia sentiasa membantu saya menghadapi pertandingan pidato dan pantun takkan saya lupa.Dia jadi pengkritik.Dia jadi penonton.Dia tanpa jemu menyokong bersama dengan rakan-rakan yang lain juga.Terima kasih untuk sentiasa berada denagn Ilah.

Nasihatnya tidak pernah saya lupa.Malah semakin saya ingat apabila saya rindukan dia.Cerita-ceritanya selalu saya damba ketika saya berseorangan.Sebab dulu lepas balik kuliah, mesti kami berebut nak bercerita.Saya suka tidur sebelah dia sebab rasa selamat.Walaupun dia kecik, dia menjaga saya dengan baik sekali.Dia ada boster dengan selimut kuning dan saya ada chubby dengan kuma-kuma.Sebab tu dia gelar saya Si Pelindung dan saya gelar dia Si Penjaga.

Saya ingat saya pernah kena buli (sejak duduk dengan kawan-kawan di asrama, saya adalah mangsa buli rakan-rakan sebilik) sampai tertidur di depan loker.Ketika itu baru pulang kuliah semasa semester 1.Memang mengantuk dan letih yang teramat sangat.Saya cari chubby (teddy bear kesayangan saya) sebab kena peluk chubby untuk tidur.Tapi tak ada.Sah, mereka sembunyikan.Cari punya cari sampai saya kena nangis baru dipulangkan.Itupun dalam loker kawan.Bukak loker, terus peluk chubby dan tertidur depan loker.Yang menariknya Wana ambil gambar saya tidur depan loker!Huwaaa...kamu suka buat saya begitu!

Namun, persahabatan kami juga diuji.Saya sedih mengenangkan peristiwa itu.Saya tahu itu salah saya.Saya terlalu emosi dan sensitif.Mengikut hati dan prinsip sangat.Kalau boleh saya tak mahu ingat lagi waktu itu.Detik hitam yang buat saya rasa saya kejam pada orang yang terlalu baik.Apa pun semuanya kami telah harungi dan alhamdulilah...kami masih berkawan baik sehingga kehari ini.

15 Februari tidak sekali saya lupa kerana itulah hari dia pernah dibuli oleh saya.Wana, selamat hari lahir!!! Ilah sayang Wana samapi bila-bila dan insyaAllah panjang umur kita akan bersua nanti.Wana, terima kasih kerana selama ini menjadi seorang sahabat yang berjalan disisi Ilah dan mengingatkan Ilah untuk bersedia menghadapi kehidupan.I love you!!!

No comments:

Post a Comment