Pages

Sunday, July 11, 2010

SARAWAK..kehidupanku bermula kembali! bahagian 1

Akhirnya tarikh 3 Julai yang ditunggu menjelang.Seawal jam 4 pagi satu rumah dah bangun sebab hari ini jam 7.10 pagi aku akan memulakan perjalanan ke SARAWAK..haihh, perasaan masa tu sangat berdebar sebab pergi sendirian tanpa ditemani sesiapa.First time nak naik flight.

Keluar rumah pukul 4.45pagi.Sejuk tak terkata tapi hati sayu sangat2 nak tinggalkan rumah.Yelah sebelum ni, masa hidupku hanyalah dirumah.Sebagai tukang masak profesional.Hahaha..Selamat tinggal rumahku.Bapak pun drive kereta terus ke Penang.Aku hanya mampu berzikir untuk tenangkan perasaan.Sebelum ke airport, kami singgah rumah makcikku Latun.Kemudian kami gerak ke airport.

Masuk airport sejuk giler pepagi nih.Menggeletar rasa satu badan.Lepas dh check-in, tunggu dekat ruang legar domestik.Masa tu hati dah sayu.Bapk bagi tunjuk ajar apa patut aku buat.Tapi otak memang tak dapat nak terima apa-apa.Sedih dah masa tu...

Tepat jam 6.30 pagi, dah kena masuk kaunter pemeriksaan.Masa tu salam ngan bapak.Aku dah menitik air mata.Then bapak lari pergi berdiri belakang didi.Salam ngan mama sampai tak boleh nak lepaskan.Aku genggam tangan mama berharap agar mama dapat halang aku pergi.Memang air mata aku terlalu laju masa tu.Tak peduli dah orang lain.Didi pun muka sedih sebab dia dah hilang kawan baik.Latun pun suruh aku bersabar dan kuatkan semangat.

Lepas masuk kaunter domestik tu untuk check badan, aku masih nampak keluargaku dan aku melambai untuk kali terakhir.Lagi 2 bulan untuk berjumpa mereka.Sedihnyaaa!!!Mampukah aku melakukannya??Aku pasrah dan redha.Andai ini yang ditentukan Yang Maha Esa, pasti ini yang terbaik untukku kerna Dia Maha Mengetahui segala-galanya.

Flight Penang-KL agak mendebarkan.Sebab?Haihh..flight ni kecik sket.Terasa panas.Sesak nafas.May be sebab aku terasa sempit.Turun KL lepak dulu kat waiting area.Seb baik bawak laptop.Sempat online.Haahahaha...Then sempat call mama.Aku nangis lagi.Aku cakap "mama, kakak nak balik".Mama terkejut n mama cakap aku tak boleh buat macam tu.Nanti bapak aku keluarkan ayat keramat dia macam masa aku wat diploma dulu.Mama suruh selawat banyak-banyak.

Flight KL-Kuching lebih lancar.Pramugara pun ok.Hahahha..makan best!!!murtabak ayam nyum2...tapi masa tengah makan tu teringat mama n family.Waaaa, hampir aku menitiskan airmata.Aku tahan.Sebab orang sebelah aku pun dia nak pergi UNIMAS.

Turun je dekat Kuching, warga UNIMAS bersedia di hadapan pintu keluar dengan banner dan kad tertera UNIMAS.Aku jumpa mereka dan maklumkan yang aku takkan naik bas yang disediakan.Sebab adik kawan paklang, kak CT nak tolong hantar aku ke UNIMAS.Thanks kak CT.Even dia keje kul 1.30 aritu masih bermurah hati bantu aku.

Aku mendaftar di kolej kediaman ku.Apa nama kolejku?Hehe..Kolej Cempaka.The best college in UNIMAS.Cempaka adalah kolej terbaru UNIMAS dan kedudukannya adalah di atas kawasan bertanah tinggi.Berhadapan dengan tasik dan paling dekat dengan kebanyakkan fakulti di sebelah barat.Namun fakulti aku di sebelah timur yang terletak kira-kira 5 min menaiki bas.So lebih kurang beberapa kilometer jugak laa.Ni kalau berjalan sudah tentu aku kurus!!!Hahahaha...

Kolej kediamanku berkonsepkan apartment.Setiap apartment ada 5 bilik.2 bilik untuk dihuni seorang pelajar manakala 3 bilik untuk dihuni dua pelajar.Aku dapat bilik dua pelajar dan rakan sebilikku adalah Siti Jahnatul Fatin daripada Sabah.Huhuhu..lepas ni aku kena beljar cakap Sarawak & Sabah jugak laaa...

Lepas sampai bilik, call mama n menangis lagi.Berapa banyak air mata yang dah mengalir pun aku tak tau laaa..takpe, aku meluahkan kesedihan dan tidak menyimpannya.

So, next blog aku ceritakan apa yang terjadi sepanjang Minggu Aluan Pelajar atau menurut Pengarah Kolej Cempaka Minggu Aku Penat.Hahaha..Pengarah kolej aku memang kelakar dan sanagt menyenangkan.

1 comment:

  1. ilah!! tahniah dah selamat sampai unimas. jangan sedih2 lagi tau. aku tau ko pandai bawak diri. kawan la dgn org yg elok2, insyaAllah ko blh survive kat sana. aku doakan yg terbaik utk ko. pasni blog lg pasal life kat sana k :)

    ReplyDelete