Pages

Sunday, July 18, 2010

phewww..what a day!!!

Itu adalah kata-kata untuk menggambarkan peristiwa hari ini.Phewww...hari ni kami (kak Jaz@kaklong,Cony,Mimi,Adik@roomate aku dan diriku sendiri) pakat keluar bersama sebab nak beli banyak barang keperluan yang masih belum cukup.Memandangkan Kaklong merupakan orang Sarawak jadi secara rasminya dilantik menjadi Cik Tunjuk Arah dan Cony yang begitu mahir memandu kereta berbanding aku dan adik telah diisytiharkan sebagai Cik Pandu Kereta.Kami keluar dariapda UNIMAS pukul 10.45pagi melalui pintu kampus timur setelah mengambil kereta daripada Encik Pemberi Sewa.Terima kasih Encik Pemberi Sewa.

Destinasi pertama kami ke wisma pe tah.Tak ingat lak namanya.Kononya aku nak beli handbag sebab datang Sarawak haritu tak dapat bawa handbag DATIN aku.Hahahaha...Tapi satu pun aku tak berkenan.Entah..cerewet kot!?Cony dan Adik yang excited membeli dekat sini sebab mereka perlukan barang-barang keperluan peribadi dan untuk kuliah.Dalam pukul 12.15tengahari kami bergerak ke rumah Kaklong yang terletak di Petrajaya.Aku suka rumah Kaklong!!!

Kenapa?Sebab depan rumah kaklong ayah dia bina kolam ikan sendiri.Lantai rumah kaklong bercirikan resort.Sejuk jer..Bilik air pun lebih besar dan memang macam resort.Kaklong cakap rumah tu dah lama.Sejak tahun 1982 lagi tapi telah dilakukan pengubahsuaian sedikit.Rumah kaklong kembar dua setingkat.Kemudian baru aku tersedar bahawa kebanyakkan rumah di kawasan Kota Samarahan,Kuching,Tabuan Jaya dan beberapa kawasan lain yang pernah aku lalui memang kebanyakkannya adalah rumah dua tingkat berkembar.Susah nak jumpa rumah teres dua tingkat atau apartment,kondo,pangsapuri.Kire kaya juga la kan orang kawasan yang aku lalui tu?

Lepas solat Zohor dekat rumah kaklong, kami bergerak ke Satok.Kami singgah di satu pasaraya yang aku tak tahu namanya.Hahaha..sebab banyak tempat yang dilalui dan aku cuba mengingat jalan dekat sekitar kawasan tersebut.Selesai menyiapkan beberapa perkara disini, kami makan di sebuah restauren.Dan sudah tentu aku order laksa Sarawak.Hurm...rasanya macam mee kari kita di Semenanjung.Tapi not bad la rasanya.Aku pun sempat membeli sepasang kasut baru.Hahaha..berapa banyak dah kasut yang aku ada.Bersusun dekat rak kasut dalam apartment.

Dari Satok, kaklong bawa kami pusing-pusing dan sempat lalu depan Waterfront.Memang panjang dan cantik!!!TERPESONA..Yang paling best akhirnya dapat juga bertemu dengan replika patung kucing yang terletak di tengah-tengah bandaraya.Apalagi lepas dah parking dan beli barang di Parkson, kami berjalan kaki sahaja untuk mengabadikan kenangan dengan replika kucing tu.Nasib baik replika jer.Kalau betul-betul, memang aku takkan ambil gambar dengan kcuing.Owh tidakkkk!!

Kami singgah di The Spring sebab nak ambil contact lens Adik.The Spring ni kira tempat popular la untuk warga disini.Sentiasa penuh sahaja sebab kali pertama datang sini dengan kak Siti minggu lepas pun penuh juga.Yang paling aku tertekan sekali ialah tiba-tiba sahaja aku rasa nak buang air kecil.Hampeh..sebab habit aku memang susah nak masuk tandas awam sejak dulu lagi.Dan setiap tandas yang aku pergi dalam kawasan ni tak ada disediakan pili paip!!!Waaaaa...naya-naya.Merata tingkat cari semuanya tetap sama.Akhirnya lepas sembahyang magrib dan beli lagi barang, kaklong bawak pergi toilet yang ada air.Kata kaklong toilet tu untuk staff.Entahlaa..bedal je laa.

Adik balik awal dulu sebab dia ada meeting dekat kampus.Jadi kami meneruskan perjalanan kembali ke tempat kami bermula awal pagi tadi iaitu di wisma yang aku tak tahu namanya.Mimi masih nak membeli beberapa barang.Phewww..Mimi paling banyak berbelanja harini.Kereta yang kami sewa tu penuh dengan barang-barang Mimi.Hahah..well done!

Selesai membeli barang singgah sebentar sahaja di Taman Sahabat.Taman ni ada binaan macam tokong Buddha tapi tak pasti sangat.Yang pasti ada kolam ikan kap jepun yang besar-besar.Tapi sebab malam tak nampak la.Kaklong yang cerita.Sebab hujan pun tiba-tiba sahaja mula turun, kami pun balik.Kan dah kata hujan dekat Sarawak ni macam tiba-tiba sahaja.

Masa nak balik pula kena berdepan denagn kesesakan lalulintas sebab ada sekatan polis.Ini adalah kawasan wajib untuk pemeriksaan jalanraya.Kaklong cakap kawasan Samarahan ni kira laluan kelaur dari Kuching oleh perompak ke penjahat ker nak keluar.Sebelum nak sampai UNIMAS tu kena tempuhi 3 bulatan jalanraya yang sangat besar.Ini pun dikira sebagai phewww..sebab terlalu banyak bulatan jalanraya di Sarawak.Kaklong cakap bulatan tu besar sebab tanah rizab untuk besarkan jalan nanti.

Dan sebelum sampai UNIMAS sesuatu perkara telah terjadi di stesen minyak Petronas.Phewww..what a day!!!Biarlah perkara tersebut diketahui oleh kami sahaja.Terima kasih baut yang sudi membantu dan terima kasih juga untuk Encik Pemberi Sewa sebab membantu dan memahami kami.Harap Encik Pemberi Sewa tak serik menyewakan kereta kepada kami.

InsyaAllah sebelum puasa kami akan keluar untuk melakukan lawatan ke tempat-tempat lain pula.Bukan lagi untuk bershopping seperti hari ini.

1 comment: