Pages

Sunday, January 2, 2011

Hari Tanpa Beg Plastik

Okeh bila dah masuk tahun baru ni telah diadakan Hari Tanpa Beg Pastik setiap hari Sabtu kan?Kempen ni rasanya dah dijalan di beberapa negeri sebelum ini cuma rasanya tak meluas sangat dan macam ramai juga yang tak ambil tahu.Jadi, tibalah masanya untuk kita melakukan sesuatu tahun ini untuk masa depan bumi keapda generasi akan datang.

Memandangkan tahun baru ni jatuh pada hari Sabtu, maka kalau yang keluar membeli belah hari ni ada bawa tak beg sendiri?Kalau yang tak bawah pandai-pandailah kan bawak pakai tangan.Takpun kalu tak nak, boleh la tolak troli sampai ke kereta.Ataupun korang redha je kena bayar RM0.20 untuk charge 1 plastik?Mesti ramai yang rela bayar kan?

Aku pun tak teringat yang hari ni Hari Tanpa Beg Plastik.Slumber je lah pergi beli barang-barang nak bawa balik dengan banyak sekali dekat Guardian.Sekali bila cashier tu tanya ada bawa beg tak, baru aku teringat.Mula la ak tersengih dekat situ.Aku pun cakap ok takpe akak masukkan je dalam beg plastik dan ak dicharge RM0.20.Sungguh memalukan aku rasa.Memang tak ada kesedaran la aku ni kan.

Lepas tu pergi singgah kejap dekat Econsave.Nasib baik aku beli 2 barang je.Tak adalah masalah sangat.Tapi yang beli banyak-banyak dan tak bawa beg plastik tu kena la usung troli sampai ke kereta.Dekat Econsave memang tak nampak sehelai plastik pun.Kalau tak selalunya, punyalah belambak dekat cashier tu.Bagus-bagus..

Apa kata tahun ni kita semua berazam untuk mengurangkan penggunaan beg plastik?Mana-mana kita pergi kita bawa beg sendiri.Kan ke ada macam-macam jenis beg recycle yang cantik-cantik tu.Macam-macam corak lagi.Daripada pakai beg plastik baik kita pakai beg recycle yang comel-comel tu.Kekadang dekat plastik tu cuma tulis thank you atau terima kasih banyak-banyak je kan?Setiap kali nak keluar, periksa dulu bawa tak beg recycle..

Aku pun tak sabar nak bawa beg recycle dalam beg sling aku bila pergi mana-mana.Kena pergi cari beg yang comel-comel la macam ni.Hehehe..

No comments:

Post a Comment