Pages

Tuesday, August 26, 2014

Musim Rajin Memasak

          Aku dah didatangi musim rajin memasak.Kejap-kejap kang tengok resepi dalam internet nak masak itu ini.Kemudian aku berangan alangkah best bila aku dapat masak semua makanan tu.Semenjak aku tau mama ada oven tapi dia pernah guna sekali je, aku tekad nak guna oven tu sepenuhnya.Takkan nak biar je oven tu atas almari gitu je kan?Masalahnya kat rumah aku ni dah berkurang orang.Sapelah nak makan kan?Bekas kat rumah aku ni bersaiz besar.Kena cari bekas saiz kecik nanti ni.

          Masa bulan puasa haritu saja try buat cream puff.Gigih sangat okeh.Tapi tak berapa nak menjadi sebab tak dak piping bag.Rasa tu ada la ala-ala cream puff.Masa tu baru aku belajar guna oven.Haruslah adik perempuan aku tu yang tunjuk ajar.Ooooo senang rupanya guna oven ni.Main pusing-pusing ja.Yelah aku mana pernah tengok masa mama guna sekali tu.

          Maka aku nekad nak buat beef lasagna masa raya haritu.Adik-beradik aku semua ada.Time ni la nak show off skill memasak aku kan.Jangan pandang aku sebelah mata ya.Abang aku siap cakap aku salah buat lagi.Tak macam dekat kedai pun.Helloooo yang dekat kedai tu dah level professional.I ni level amatur kedek-kedek lagi ok.Haruslah step by step mengikut arahan resepi dalam internet.Takpa-takpa, dia belum nampak hasil lagi.Tunggu kau ya abang.

          Lepas dah siap, aku hidang kat abang aku tadi.Pastu dia senyap.Berpeluh aku tunggu dia komen tau.Dia tak cakap apa-apa bila aku mintak respon tapi dia mintak tambah lagi lasagna tu.Hahahahaha itu kira sedap la tu kan?Kalau tak sedap, mustahil la mintak tambah kan?Aku lupa ambil gambar.Next time jelah ye.Pastu aku cakap kat dia yang time puasa haritu aku buatkan spaghetti carbonara.Licin seperiuk adik-adik aku yang dua orang tu makan.Abang Mie aku makan jugak sampai habis sepinggan lepas tu bila mintak respon kau orang tau apa abang Mie aku balas?Dia balas macam ni "eh tak reti nak komen.tak pandailah makan makanan macam ni" dengan muka sengih-sengih.Apa makna tu?Elehhhh cover line betul jawapan abang Mie aku tu.Tak pa aku tau dorang takkan puji direct adik dorang ni.Tapi sebenarnya bangga aku masakkan untuk dorang.Hahahahaha..

          Kebetulan kakcik balik balik seminggu dekat rumah lepas dah setelkan hal-hal kerja untuk final year project dia.Dia balik dengan seorang kawan.So datang lagi mood rajin aku nak memenatkan diri sendiri memasak.Kakcik nak makan lasagna lagi.Aku mengidam nak cuba buat pizza.Godek resepi piza.Alahaiii bahan sempoi ja.Boleh kata ada dekat rumah dah bahan-bahan untuk buat doh.Cuma beli bahan-bahan topping pizza tu ja.Hari yang aku buat tu pun cikgu yang aku rapat nak singgah rumah dengan anak-anak.Elok la aku hidang pizza kan.Hahahaha..lain sikit daripada yang lain.

Pizza percubaan pertama..topping tu main suka hati la nak letak apa.Ni aku letak nenas,capsicum,isi ayam,sosej..tabur cheese sesuka hati..So aku namakan dia Pizza Kaya Topping.. 


 Lasagna kali kedua ni agak mengecewakan aku dengan kakcik.Tak sesedap masa buat kali pertama.Mungkin patut guna cheese yang aku guna masa kali pertama haritu..Sedap elok ja yang buat dulu.Tapi asal boleh dimakan,boleh la...

          Sekarang ni aku tengah berangan nak masak Shepherd's Pie dengan aiskrim.Tapi nak masak jadi kurang sebab yang tinggal cuma adik bongsu aku tu je.Dia jelah pun yang ak nak jadikan mangsa merasa masakan aku masak.

No comments:

Post a Comment