Pages

Tuesday, August 12, 2014

Tour Raya + BBQ Raya



            Macam aku cakap sebelum ni yang tiap kali raya, wajiblah ada tour raya dengan kawan-kawan baik kesayangan hati beta.Tour raya ni kau kena visit rumah kawan-kawan dan makan,makan dan makan.Wajib makan supaya kesungguhan tuan rumah memasak dan menjamu dihargai.Kalau ada 10 rumah kau kena pergi haritu,pepandailah kau bajet nak makan banyak mana ye.Barulah tuan rumah happy bangga.Malah untuk elakkan menu yang dihidang tu sama, kena discuss rumah kau masak apa,rumah kau hidang apa.Aku dengan kesayangan beta ni awal lagi dah bincang pasal menu.Aku siap booking yang rumah aku akan hidang laksa.Maka hidangan tu tak boleh dihidang di rumah lain masa tour raya nanti.Hahhahaa..fikirlah korang nak hidang apa untuk tetamu.Fiqah pun booking masak nasi Mandy.Nani pulak siap ada sesi eksperimen memasak.Najib pulak mee kari idaman kalbu beta.Bersungguh-sungguh nak memasak menjamu dekat kawan-kawan baik yang datang beraya.

         Kali ni aku jadi chef untuk masak.Selalunya jadi assistant chef je tolong mama sediakan bahan,potong apa yang patut,blend itu ini.Sekarang ni meh sini anakmu yang sinsing lengan baju sediakan kuah laksa.Laksa putih tu haruslah beli aje dan rebus.Rajin pulak aku nak buat kan.Ingat lagi pertama kali masak laksa masa makan-makan dekat rumah Kak Lia kat Sarawak.Yakin sangat aku memasak tanpa pemantauan mama masa tu.Alhamdulillah menjadi.Kali kedua memasak laksa tanpa mama pulak masa pergi Kelantan untuk kenduri kawan baik.Aku menginap kat rumah Ada.Dia awal-awal dah pesan dekat aku nanti masakkan laksa dekat rumah dia.Kecut perut aku dengar masa kat rumah dia yang aku kena buat kuah untuk 5kg laksa.Nasib baik laku laksa aku dekat kelantan.Hehehehhe..

          Tapi kali ni Anis dengan Dayang pulak tak ada.Anis balik beraya di Negeri Sembilan.Dayang beraya bersama suami di kampung suaminya.Maka marilah kita berlima buat agenda tour raya ni.Nak menentukan giliran rumah pun pening jugak.Punyalah berjela bercerita.Bila tiba harinya, boleh pulak tuan rumah pertama Fiqah ni buat blur kenapa rumah dia yang first.Eh bukan kita memang dah buat keputusan ka?Aiyooo..dia blur ka tak blur kita tetap serang jugak.Aku akan tunggu sampai hidangan dia tersedia.Hehehehe..Macam aku cakap awal-awal tadi, kena tentukan banyak mana nak makan sebab ada banyak rumah nak dilawati.Kang tak mampu nak terjah rumah-rumah lain pulak.

          Lepas rumah Fiqah,kita serbu rumah Nani.Dapatlah merasa Chicken Lasagna air tangan doktor ni hasil kejayaan eksperimen dia.Hehehehe...Siap bertanya resepi lagi.Aku dah cakap ada 5 orang pun riuh jugak.Kalau bertujuh aku rasa suara kami boleh dengar selorong tu.Kan?Kemudian beralih arah ke rumah aku.Eh ada ke nak jalan kaki pergi rumah aku?Konon bakar kalori la tu.Walaupun rumah aku belakang lorong rumah Nani je,tapi tengah panas ni kau orang jangan buat hal.Aku ni puteri lilin sikit.hahahahah.Terkejut sampai rumah sendiri ada tetamu.Mohon maaf lah kat korang sebab terpaksa duduk kat bawah.Janji korang dapat makan laksa air tangan aku walaupun tak seberapa rasanya.Hehehehe..

          Rumah last rumah Najib.Walaupun dalam perancangan patutnya rumah dia lepas rumah Fiqah.Rumah aku yang last.Tapi ada perkara yang tak dapat dielakkan,maka kita bertukar rancangan.Eh hidangan mee kari kat rumah Najib ni memang kebaboom sedaaaaaapppp.Sebab tu aku gelarkan mee kari idaman kalbu beta.Bertambah ye aku makan mee kari tu.Kenyang tak terkata.Mr Tummy sampai kena menjerit sudahlah kau makan,makan,makan ni.Hehehehe..ampun Mr Tummy!



Kami berlima mampu tersenyum manis sebab tummy masing-masing bahagia dengan makanan.Hehehe..

         
 Empat dara duduk di tepi sungai,duduk menjerat si ketamlah batu,manis rupa hai elok perangai,sukar dipilih yang manalah satu.(Empat Dara,Sharifah Aini)
 
           Esoknya tu pulak plan buat BBQ dan kejutan rahsia.Seperti biasa sangatlah berjela berbincang nak pilih tempat nak buat kat mana.Akhirnya mencapai persetujuan buat kat rumah Najib je.Ada laman tepi rumah dia.Najib siap offer nak bagi kolam renang anak buah dia siap dengan air terjun kalau aku nak.Hahahah..Terima kasih untuk family Najib yang sudi menerima kunjungan kami ni.Memula risau sebab Anis kata dia mungkin tak dapat join.Sebab dia balik Negeri Sembilan.Sekali bila dah sampai depan rumah Najib tengok Anis ada.Eh kau pun nak main kejutan ek Anis?Dayang tak dapat datang sebab kepenatan bekerja.

          Sampai aje kita terus mulakan sesi membakar.Aku perap ayam hasil resepi daripada Mak Lang.So kita namakan dia ayam perapan USJ.Thank you Mak Lang.Bidang membakar ni kita serahkan kepada yang lebih pakar.Aku duduk dan makan je.Pastu snap gambar sikit.Siap ada daging rusa lagi.First time merasa daging rusa.Sedap rupanya.Lepas ni kita buat daging rusa ye.

          Kejutan rahsianya ialah nak sambut birthday utk 2 boys tu.Birthday Annas dengan Anis kita sambut awal.Najib bertungkus-lumus sediakan kek tingkat warna cantik siap dengan cheese mencurah.Asalnya nak sambut birthday Annas tapi hujung-hujung tu kita buat sambut birthday Anis awal sebulan.Nanti susah nak kumpul ramai-ramai.Annas siap terpinga-pinga terkejut tengok kek pastu tanya eh birthday sapa?birthday aku ka?Hahahahah..

          Lepas berkemas,pergi 7 Eleven sebab nak makan aiskrim.Eh rajin pulak kita sekarang melawat 7 Eleven kan?Yelah..7 Eleven tu cantik sangat.Siap ada kerusi meja boleh duduk.Ngam pulak kerusi dia untuk kitaorang.Memang dah macam kedai sendiri pulak.
 





                                                Selamanya korang la kesayangan hati beta.

No comments:

Post a Comment