Pages

Tuesday, August 26, 2014

Sampai Bila-bila

        Sebelum kawan baik aku yang sorang ni datang melawat aku kat Sungai Petani, aku bagitau dekat anak cikgu aku.Dia terkejut sebab tak sangka aku masih lagi berkawan dengan kawan yang aku kenal masa diploma.Eh aku pulak yang terkejut lepas tu.Kenapa pulak aku tak berkawan dengan orang yang sebilik dengan aku sampai 3 sem?Mestilah masih berkawan walaupun jarang la kitaorg nak berjumpa.Harus berterima kasih dengan laman sosial yang menghubungkan kami.Hahahahah...

         Yeahhhhh...finally dapat jumpa dgn Sha.Last aku jumpa dia rasanya masa dia bertunang 2010.Perghhhh lama kan tak jumpa dia.Nasib baik kali ni ada rezeki nak berjumpa.Kebetulan dia ikut suami ke Sungai Petani.Hello my dear kaki buli..hehehehe..sebab apa aku panggil dia kaki buli?Sebab banyak kisah kami suatu masa dulu.Sebenarnya dia baik tapi kuat menyakat aku.Samalah dia dengan Wana tu.Kalau dorg berdua ada, mesti aku macam kena buli manja-manja.Hahahah..

          Aku pernah sebut pasal Sha sebelum ni tp tak mendalam.Aku mula kenal dengan Sha masa mendaftar untuk sambung diploma.Aku ingat lagi bilik 106 yang aku duduk daripada awal mendaftar sampailah habis belajar.3 tahun duduk bilik sama dengan ahli-ahli bilik ada yang berubah-ubah ikut semester tapi aku je macam permanent resident bilik tu.Lepas letak barang dekat hostel, aku keluar balik dengan parents pergi rumah pakcik aku dekat Ampang.Petang tu pakcik aku hantar la masuk hostel balik.Masa tu dah kenalkan nama kat dorang.1 bilik 6 orang.Aku,Sha,Wana,Putri,Tim dgn Shira.Aku kena duduk tingkat ats katil double decker.Dah la kipas syiling.Aku cukup ngeri ok!Bangun pagi kena berhati-hati sebab kang terkena bilah kipas lak.

          Banyak cerita dengan Sha ni.Aku dengan Sha ni ada 1 habit.Kitaorg suka basuh baju malam-malam.Lepas buat keja, pastu kang kitaorg dua g bilik air basuh baju pakai tangan okeh.Walaupun ada mesin basuh tapi rela basuh pakai tangan.Masa tu mula la bercerita.Kadang Wana ka Putri datang join sama.Dah jadi kitaorg membasuh beramai-ramai.Bila dah jadi senior sket dan Sha pun dah tak dok hostel, maka aku basuh pakai mesin basuh je.Kadang-kadang je basuh pakai tangan kalau Wana ke sesapa nak temankan.

          Dia pernah terlibat dengan Wana sorokkan teddy bear aku dalam loker.Aku ni balik kelas paling last masa tu.Mengantuk tak yah cakap la.Memang dah berazam balik bilik nak cari katil dulu.Sekali aku tengok teddy bear aku tak dak.Kuma-kuma aku dorang gantung dekat kipas.Aigooooo..Gigih tau aku cari teddy bear yang aku namakan Chubby tu.Alih-alih jumpa dalam loker aku sendiri.Terus aku nangis dan tidur depan loker tu.Sejak daripada haritu aku dicop budak manja.Hahahahah..tu pasal dorg senang je kenakan aku.Nasib baik aku still sayang korg.Hahahahah...

          Tim dengan Shira tak lama la stay dengan kitaorg.Dorg berhenti dekat kolej tu and tukar kolej lain.So dalam bilik tu tinggalkan kitaorg berempat.Katil memang boleh conquer sesuka hati.Loker lebih pun kitaorg gunakan jugak.1 loker tu kitaorg jadikan loker makanan.Bukak pintu loker tu memang penuh dengan simpanan makanan.Ala-ala peti ais kitaorg la.Sha ni jenis kemas orangnya.Dia suka semua benda tu teratur.Tu yang wujudnya loker makanan.Pastu Sha ni dia suka coklat.Wajib tiap minggu beli coklat dan simpan.Air berperisa pun ada pelbagai jenis dalam loker tu.Orang lain kalau datang bilik kitaorg mesti kagum kitaorg ada loker makanan.

          Dulu dekat kolej aku pukul 10.30 malam macam tu dah tak boleh lepak cafe lagi.Kedai pun dah tutup.Kau nak lepak apa.Memang tak de la nak dating-dating ni.Ada la sekali tu aku dengan Sha lepak situ sekali ketua warden datang daaaa...Aku punya cuak memang tak leh control.Sha cakap muka aku gila pucat.Balik bilik rasa macam nak nangis gila-gila.Kang kena demerit pastu takleh dok hostel lagi camner??Lepas mandi lepak r dengan Sha depan bilik.Kekonon luahan hati ke hati.Baru Sha tau aku ni budak susah langgar peraturan.Patutlah muka macam tak de darah tadi.Hahahaha..bila ingat memang gelak kaw2.

            Masa aku mula-mula kat KL dulu aku tak berani la nak naik pengangkutan awam sorang-sorang.So Sha ni la banyak teman aku.Sha jugak teman aku pergi Midvalley jumpa kawan-kawan skolah masa Anis nak fly pergi France.Bila hujung minggu nak balik rumah pakcik aku kat Ampang, nanti dia akan sama-sama dengan aku naik pengangkutan awam.Pastu bila kena berpisah sebab dia naik Putra LRT dan aku kena naik STAR LRT, dia pesan naik ni sampai Ampang baru turun.Ada 1 kisah kelakar la aku dengan dia.Masa tu aku balik KL lepas cuti mid sem.Ni kira first time balik lepas masuk mendaftar kat kolej.Dah janji dengan dia jemput aku.Jangan lambat nanti aku sorang-sorang aku takut.Ini KL aku tak biasa.Aku cakap aku turun kat Puduraya.Bila aku sampai sana dia tak dak.Dia baru on the way daripada rumah dia.Ok fine.Pastu dia call tanya aku kat mana sebab dia dah sampai Pudu.Aku ni punyalah dok mencari dia kat mana.Aku cakap aku memang dah dekat tempat orang beli tiket untuk LRT.Aku siap bagitau lagi semua benda yang aku nampak tapi aku tak nampak pun dia.Rupanya dia dekat Stesen LRT Pudu kot dan aku pulak baru nampak aku dekat Stesen Plaza Rakyat.Bila aku nampak je dia datang,aku rasa nak lari peluk dia sambil nangis.Sumpah aku cuak kalau aku tak jumpa dia.Aku bukan reti lagi masa tu pasal KL ni.Hahahaha..lepas  aku dah jadi pakar LRT dgn KTM, aku dah berani la sorang-sorang travel pun tak de hal.heheheh..

            Sha dengan aku pernah tak bercakap sebulan.Apatah kitaorg gaduh aku pun tak ingat.Tapi alih-alih rupanya tu prank nk kenakan aku.Aku stress gila sebulan rasa macam kena pulau je dalam bilik tu.Kenangan sungguh la part tu.

          Sha ni budak KL.So tiap minggu memang dia balik rumah dia la.Bila dia balik hostel,mesti mak dia bekalkan lauk-lauk best.Wana dengan Putri tu pn macam tu jugak.Dinner kitaorg hari Ahad kira mewah sikit la.Kang lepas magrib,duduk dalam bulatan,kongsi makan ramai-ramai bukak lauk-pauk tapau daripada rumah.Hari-hari lain pun akan duduk makan dalam bulatan sambil cerita gelak-gelak.Seronok dan rindu la waktu macam tu.

          Masa Sha bagitau dia nak bertunang,aku dah sambung study kat Sarawak.Kebetulan masa nak bertunang aku nak balik bercuti.So aku amek flight turun KL.Cuma time dia kawen ja aku tak leh datang.Aku kat Sarawak.Masa tu nak exam.Tengok gambar dia tunggu nak jadi pengantin aku rasa nak nangis.Bila Wana hantar video akad nikah dia,terus aku nangis.Nangis sebab aku happy untuk dia.

          InsyaAllah aku nak kawan dengan dia sampai bila-bila.Kawan baik yang sama-sama time dulu susah dan senang.Walaupun jarang berjumpa, tapi dengan media sosial ni kami still berhubung.

No comments:

Post a Comment