Pages

Sunday, December 19, 2010

Mudah tapi kenapa susah nak buat?

Pernah tak korang bertanya apakah perkara yang mudah tapi susah nak buat?Nampak simple tapi susah nak praktikkan?Nampak kecil tapi kesannya amatlah besar?

Yang paling mudah tapi susah orang nak buat ialah mengucapkan TERIMA KASIH.tidak pula dapat dipastikan mengapa kebanyakkan daripada kita pada hari ni susah sangat nak ucap TERIMA KASIH.rasa macam dalam mulut tu ada emas yang kalau kita cakap perkataan TERIMA KASIH tu, emas tu akan keluar dan merugikan kita.Kan ucapan tu nampak simple tapi sebenarnya susahkan sesetengah daripada kita ni nak praktikkan.Tapi kesannya sebenarnya amatlah besar.Contohnya dekat Unimas selalunya guna perkhidmatan bas untuk bergerak daripada kampus barat ke kampus timur.So bila turun bas tu, memang menjadi kewajipan bagi saya untuk ucap TERIMA KASIH dekat pakcik bas tu sebab menghargai tenaga pakcik tu bertawaf pusing Unimas semata-mata nak pastikan student tak payah susah payah meredah kampus barat ke kampus timur.Alhamdulilah..yang lain pun ramai yang buat.Sampai akdang-kadang tu boleh bergurau senda pulak dengan pakcik.

Seterusnya yang mudah tapi susah orang nak buat ialah MAAFKAN SAYA.taktau la kenapa susah sangat nak cakap MAAFKAN SAYA bila awak tu dah langgar dia sampai nak terbalik dalam longkang (hiperbola lak ayat ni).Memang geram dengan orang-orang yang macam ni.Bajet bagus sangat ni.Huh..geram betul.Kan kita ni rakyat Malaysia yang kononya kaya dengan budi bahasa.Janganlah berat mulut untuk cakap MAAFKAN SAYA.Kalau rasa susah buat je macam salah sorg peserta Raja Lawak musim ke-3 yang guna tagline "I'm Sorry" sambil muka sengih-sengih.Kan sejuk hati orang yang kau langgar tadi.Baru la dia tak jadi marah kan?Nak-nak kalu si bunga buat macam tu dekat sang kumbang..silap haribulan boleh tersangkut.Hahaha..tu niat dah lari la kan?

Kita ke perkara mudah tapi susah nak buat yang berikutnya.Korang rasa senyuman korang menawan tak?Mestilah menawan kan?Kalau dah rasa Jadi janganlah masam muka macam asam jawa.Cuba SENYUM walau sedikit sahaja yang terukir diwajahmu.Ini tak asyik nak buat muka serius je (cakap dekat orang lebih..diri sendiri pun suka buat muka serius bila takde kawan jalan skali.sampai ada orang cakap "fikir masalah negara ke cik adik oii?").Takpe, moh le kita bersemangat untuk murahkan senyuman supaya orang tak fikir kita sombong.Walau apa jua keadaan kita kena senyum kan.Sebab tu la Malik & Najwa nyanyi lagu SENYUM kan?Sebab korang cuma perlu senyum je dan tak perlu kata apa-apa (nak-nak senyuman saya diiringi dimple..lebih sweet kan?ekekek..perasan jap)

Dan rasanya yang paling mudah tapi sangatlah susah nak buat ialah mengucapkan SAYA SAYANG AWAK.Haaa..jangan anggap saya gatai ye.Belasah kang.Ekeke..tak semestinya korang kena cakap dekat buah hati pengarang jantung je kan?Cakap je la kat kawan-kawan korang, kat family...Kesan ucapan SAYA SAYANG AWAK ni teramatlah besar.Boleh menghilangkan lara hati andai orang yang menerima ucapan tu sedang bersedih.Mampu mengembalikan semangat seseorang jika dia kehilangan kekuatan kerana dia tahu ada yang sayangkannya.Kata-kata SAYA SAYANG AWAK bagi dirku amatlah bermakna sebab saya tahu bila saya mengucapkannya bermakna saya mahu orang yang menerima ucapan itu tahu bahawa dia adalah sentiasa yang saya ingati,rindui,sayangi dan .....

No comments:

Post a Comment