Pages

Sunday, December 19, 2010

Pertama Kali....

*Okeh saya tahu saya sudah mengabaikan ruang luahan jiwa saya ini sudah lama..Sila marah saya cepat kalau tak nanti saya tak sedar diri seronok bercuti (boleh tak alasan seronok bercuti tu menyelamatkan saya daripada kena marah?hahaha..)Dengan suka hatinya saya nak tulis sebanyak mungkin malam ini (mampu ke?mata dah ngantuk nih)

Rasa-rasanya korang ingat tak setiap perkara yang pertama kali korang lalui?Saya?Of course la ingat..muda lagi ni.Daya ingatan mesti kuat..Ekekek...

Pertama kali masuk pertandingan masa tadika dulu.Pertandingan pertama ialah pakaian beragam @ fashion show sempena aktiviti budak-budak tadika kemas.Heii..kecik-kecik dah jadi model okeh.Agaknya sebab tu bile dah besar ni ada jugak masa saya dok berangan nak jadi Tyra Banks kan?Sebelum pertandingan tu siap praktis catwalk dlm rumah lagi.Sengih sorang-sorang depan cermin.Tapi sebagai seorang amatur, jangan harap nak menang.Fashion show yang paling diingati ialah masa family day company bapak dekat Langkawi.Siap pakai ala pesawah wanita siap dengan kain batik yang dowg letak dkt kepala macam bentuk segitiga tu.Siap ambik talam hotel semata-mata nak jadikan sebagai prop.Siap bawak beras daripada rumah semata-mata nak melengkapkan gaya.Akhirnya berbaloi NO 1 tau.Kalahkan budak pompuan yang datang pakai gaun kawen kembang sampai rasa down sangat-sanagt time tu.Masa dekat tadika juga masuk pertandingan nasyid (lead vokal okeh!duduk tengah-tengah, depan mic lagi) dengan koir.No wonderlah dah besar ni saya suka nyanyi dekat mana-mana pun kan.Kecik-kecik dah aktif menyanyi.Sampai orang kena suruh saya diam.Duduk dalam library study pun saya suka hati menyanyi.Sape nak jawab tu?Hahaha...

Pertama kali saya menghadapi detik-detik cemas adalah ketika family day company bapak dekat Cherating.Sebabkan saya sangat teruja nak terjun masuk kolam renang, saya tak sedar yang saya pergi terjun masuk kolam renang DEWASA!Amek kau, kelemasan dalam air kolam.Rasanya ada jugak tertelan air kolam berklorin tu.Nasib baik diselamatkan oleh orang dewasa (sampai sekarang saya fobia dengan air kolam,air laut atau mana-mana tempat yang ada air banyak yang boleh melemaskan.sbb tu saya tak belajar berenang.SAYA ADALAH SEORANG AQUAPHOBIA).Then masa umur 8 tahun, eksiden la pulak dengan motor masa nak lintas jalan pergi mengaji al-Quran.Melambunglah tubuhku dengan basikal hijauku itu dan landing depan tong sampah Majlis Perbandaran Sungai Petani.terbaik punya landing la ni!Angkat-angkat muka nampak tong sampah dan dapat bau yang "sangat terbaik".Cuak la abang-abang saya yang jadi guider untuk saya melintas time tu (gara-gara kemalangan ini meninggalkan kesan mendalam terhadap memori kanak-kanak saya dan SAYA MENJADI BUDAK AGYROPHOBIA-takut untuk melintas jalan)

Pertama kali saya rasa hati saya suka dekat seseorang masa umur saya 7 tahun.YA MASA DARJAH SATU.Siapa?Budak sekelas dengan saya la.Saya ingat lagi peristiwa kami beramai-ramai membaca buku Cinderella yang saya bawa ke sekolah.Ending cerita Cinderella tu kan dowg kawen.Entah kenapa saya boleh cakap saya nak jadi Cinderella dan budak laki ni pulak cakap dia nak jadi putera raja tu.Haihh..sejak hari itu rasanya saya sudah 'mengikat' diri dengan dia.Daripada sekolah rendah sampai sekolah menengah sama-sama even masa darjah 3 dia dapat lompat kelas dan sejak itu kami tak sekelas lagi.Sedih!!!Masuk skolah menengah dia dikira senior saya la kan sebab dia form 2 saya form 1.Sekali lagi kami berpisah sebab dia dapat tawaran belajar dekat MRSM Langkawi.Kami tak ditakdirkan bersama (tapi mana tau kalau masa hadapan saya dan dia kan?kan?saya kosongkan hati saya sebab tunggu dia agaknya.teeetttt..)

Pertama kali dapat hadiah sempena majlis anugerah sekolah masa darjah 2 kot.Hadiah peningkatan prestasi.Okeh saya bukan budak cemerlang so jangan nak mengharap saya dapat Top 3 tapi Top 10 itu memang nama saya.Kalau tak salah budak laki yang saya cerita kat atas tadi dapat Top 3.Hahaha..setiap kejayaan seorang lelaki itu adanya seorang perempuan kan?Sayakah?Oh perasan sangat!

Pertama kali saya dapat hadiah yang paling saya hargai ialah seutas rantai emas.Sila jangan cemburu dengan hadiah pemberian parents saya sebab saya dapat hadiah peningkatan prestasi.Itu baru peningkatan prestasi.Agaknya kalau saya dapat Top 3, apa parents saya nak beli ek?Kiosk McD dalam rumah kot?Melampau punya imaginasi..hehehe

Pertama kali saya rasa kecewa sangat-sangat sampai saya rasa teruk sangat ke saya masa form 3.Oh adalah this boy (my fren yg tahu sape this boy tolong diam sahaja.jangan nak buat tulis nama dia dkt komen okeh.dan yg taktahu jangan tanya nama dia.benda dh lama kan.) mengeluarkan statement pedas cili berapi sampai berasap telinga saya mendengarnya.Sebab statement dia ni telah buatkan saya sangat down, patah hati, dan secara tidak langsung mengakibatkan saya takut untuk mendekati mana-mana lelaki hingga ke hari ini.Kalau letakkan saya berdua je dengan kawan lelaki yang paling saya rapat sekalipun (kawan lelaki saya tak ramai.boleh bilang dengan jari je) saya akan jadi seorang yang BISU!memang takkan keluar sepatah pun sebab saya ada rasa rendah diri apabila berhadapan dengan lelaki tanpa ditemani kawan-kawan perempuan saya.Saya adalah seorang yang
ANDROPHOBIA.

Pertama kali saya pakai tudung masa umur saya 10 tahun.Mula-mula pakai tudung cuma untuk kelas agama masa darjah 4 sahaja sebab ada baca muqaddam.Parents saya ni tengok saya kena bawak tudung tiap kali ada kelas agama dan cuma pakai masa kelas agama sahaja telah mengambil tindakan membelikan saya tudung untuk saya pakai terus.Rasanya saya antara budak kelas yang terawal pakai tudung.Masa hari pertama pakai tudung secara rasmi, kawan-kawan sekelas saya terkejut.Hehehe..kemudian sebagai seorang pengawas time tu kenalah bertugas.Terserempak dengan budak laki yang saya minat masa darjah 1 tu.Dia pun terkejut saya bertudung.Pengalaman pertama kali pakai tudung memang tak payah cerita.PANAS yang amat!Mana taknya saya pakai baju kemeja pengawas so tudung tu kena masuk dalam baju.Bayangkanlah bahang panasnya!!!!

Pertama kali saya merajuk panjang dan melancarkan perang dingin adalah masa darjah 3 dengan Nani.Rasanya hampir setahun juga kami bermasam muka.Ah kalau dikenangkan kembali memang rasa kelakar dengan perangai saya masa tu yang sangat-sangat sensitif.Tapi nak buat macam mana masa tu Nani buka zip beg saya time saya bertugas sebagai pengawas dan dia ambil penutup muka (masa tu kan zaman jerebu melanda malaysia).Saya tak suka orang ambil barang saya tanpa kebenaran.Tapi rasanya dah besar ni saya ada merajuk lagi ke?Hahaha...

Pertama kali saya berjauhan dengan keluarga masa wakil sekolah untuk pertandingan keselamatan lalulintas dekat Alor Star.Masa tu darjah 4.Saya ni dah la tak pernah berjauhan dengan keluarga.Kena pula pergi Alor Star untuk pertandingan tu dan tidur sana 2 malam.Nasib baiklah ada kawan baik saya Nani.Sebab masuk pertandingan ni la saya & Nani kawan balik.Ekekeke..Kalau tak,rasanya saya tak mampu nak survive.

Pertama kali saya tinggal di asrama ialah ketika saya berusia 18 tahun ketika melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma.Malam pertama tidur di asrama memang tak nangis sebab dah penat dengan aktiviti dan pentingkan nak tidur je (padahal lepas pendaftaran pergi rumah pakjang dekat Ampang.bila nak balik asrama pakjang n makjang hantar balik kolej sebab mama n bapak nak balik kedah.puas dah menitiskan air mata dalam keta pakjang.hahaha).Akibat pertama kali tinggal diasramalah saya dilanda homesick selama 2 minggu.Selsema dan demam secara tiba-tiba.

Pertama kali saya jatuh cinta dengan Korea apabila saya dengar lagu T-ara & Supernova bertajuk Time To Love pada tahun 2009.Jangan main-main ye sebab saya siap hafal step menari time chorus lagu ni.Hafal jugak liriknya dalam bahasa Korea.Itulah kalau dah jatuh cinta kan?Semenjak itulah kegilaan Korea saya bercambah dan semakin menjadi peminat tegar Korean drama/film/song/language.


No comments:

Post a Comment