Pages

Wednesday, December 29, 2010

Hero Kalah Dulu...

Korang pernah dengar statement "hero kalah dulu" tak?Agak-agak kat mana korang dengar ek?Hahaha..kalau yang kaki hindustan macam bapakku itu memang tau la kan.Kalau berlawan je mesti hero kena belasah teruk.Nanti bila heroin bagi sumber inspirasi, barulah hero tunjuk taringnya kan?

Alkisahnya begitulah juga dengan pasukan bola sepak Malaysia kendalian jurulatih K.Rajagobal yang bolehlah aku ibaratkan "hero kena la kalah dulu, barulah bila menang jadi hero sejati".Bermula dengan kekalahan 5-1 kepada Indonesia di peringkat awal saingan Piala AFF Suzuki ni akhirnya mereka berjaya menebus kehampaan dan duka dengan membenam pasukan Indonesia.Haaa..habis riuh 1 Malaysia saat wisel penamat ketika perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno ditiupkan oleh pengadil bertugas.

Status kawan-kawan dekat FB pun bukan main lagi daripada permulaan perlawanan.Aku la yang paling neves.Dah memang aku ni jenis yang tak de la layan giler bola, jadi aku duduk melepak depan komputer yang sebelah je dengan tv.Bapak memang tengok tak kelip mata.Macam jurulatih pun ada jugak.Kuikuikui...tapi bila minit-minit terakhir barulah aku boleh duduk depan tv.Sebab dah rasa kejap lagi pengadil nak tiup wisel dah.Maka janganlah ajak aku tengok bola.Ajak la aku tengok sukan yang tak melibatkan jumlah pemain yang ramai tapi merebut 1 bola.Bola tu bulat tau tak?Macam-macam boleh jadi...

Aksi Malaysia menentang Indonesia boleh dikatakan aksi sensasi yang dinanti-nantikan.Almaklumlah negara serumpun yang seberang je dengan menggunakan kapal terbang.Belum diambil kira yang guna bot penumpang tu yer.Oleh sebab kedua-dua pihak ada penyokong fanatik yang perlu dipuaskan hati mereka, maka keluarlah macam-macam berita yang bila aku baca boleh gelak sambil geleng-geleng kepala.

Mana taknya hari tu masa Malaysia menang final pusingan pertama dengan Indonesia dikatakan kita guna laser.Okeh2..mungkin la ada peyokong yang kurang tahap kematangan dan semangat kesukanan ni bertindak macam tu.Tapi masa kita kalah dengan Indonesia di peringkat awal dulu pun sebenarnya penjaga gol Malaysia dah kena serangan laser dulu.Ha...siapa nak mengaku ni?Tak ada pun nak kecoh-kecoh kalah sebab laser.

Masa berita TV3 tadi ada juga aku terdengar bahawa media disana cakap Kunalan dengan Mahali adalah pemain import.Ya ka?Rasa macam nak suruh jer Kunalan dan Mahali tunjukkan kad pengenalan serta pasport kat semua orang.Aku pun nak tau jugak daripada negara mana Kunalan dengan Mahali ni.Haihh...

Yang buat aku gelak geleng kepala tu apabila dikatakan Malaysia ni guna bomoh untuk menang dekat Stadium Bukit Jalil hari tu.Aik, zaman dah maju pun bomoh wujud lagi ka?Pasaipa Malaysia boleh memberi kepercayaan dekat bomoh ni?Lain kali import la sekejap Harry Potter, Hermione Granger dengan Ron Weasley tu untuk bagi spell yang power-power sket.Hehehe...kan baru mantap alasan sesuai dengan alaf baru ni.Takpalah...mama selalu cakap biar orang buat kita, kita jangan buat orang.

Tapi apa-apa pun pujian jugak aku rasa nak beri dekat penyokong Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno sebab mereka setia menyokong pasukan mereka.Dan aku rasa ak tak nampak pula ada letupan mercun kan?Itulah namanya semangat kesukanan.Boleh jugak dianggap hero sebab menerima keputusan dengan hati terbuka.Yang best bila tengok satu-satunya pemain Indonesia yang aku kenal, Bambang berbual dengan penjaring gol Malaysia, Safee sewaktu pertukaran pemain dan juga sesi penyampaian hadiah.Begitulah seharusnya kan?Tepuk tangan sikit...

Aku rasa dalam beberapa ketika ini nama jurulatih K.Rajagobal, penjaga gol yang menjadi rebutan ramai tapi hakikatnya dia telah dimiliki Khairul Fahmi, penjaring gol sensasi Safee serta seluruh skuad bola sepak akan meniti bibir dan menjadi topik perbincangan hangat.

Akhir kata MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA.Terkasar bahasa maafkanlah..Nak hujung tahun dah ni.Oh sebut akhir tahun Perdana Menteri Malaysia umum 31 Disember 2010 sebagai cuti sebab Malaysia menang.Yahoooo...selamat bercuti kepada yang bekerja.

p/s:rasanya aku pun mengalami situasi hero kalah dulu kot.xpa...cool bebeh!

No comments:

Post a Comment